Pandeminin Dijital Dönüşüme Etkisi

Dijital düşünme şirketi TING İstanbul, bu yıl pandemi ve etkilerini odağına alarak gerçekleştirdiği Dijital Düşünme Araştırması ve Raporunu yayımladı. 8 farklı sektörden 146 üst ve orta düzey yöneticinin katılımıyla hazırlanan araştırma raporu, pandemi ile birlikte dijitalleşmenin büyük hız kazandığını ortaya koyarken, Türkiye’de ‘dijital düşünme’ konusu ve dijital dönüşümün gidişatına dair çarpıcı veriler içeriyor. Araştırmada ayrıca, sektörlerin ve şirketlerin ‘dijital olgunluk’ seviyeleri de belirli kriterler doğrultusunda ölçümleniyor.

Hiyerarşi yerine ortak karar alma zirvede!

2020’de dijital düşünmenin getirdiği kriterlerden “iletişime açık olmak” (%62,5) şirketlerde en geçerli kriter olarak karşımıza çıkarken bu sene ilk sırayı “hiyerarşi yerine ortak karar almak ve sürekli iletişim halinde olmak” (%62) alıyor. Bunu sırasıyla “iletişime açık olmak” (%58,7) ve ‘uzun dönemli planlar yapmak yerine deneyime dayalı çözümler üretmek’ (%53,3) izliyor. Veriler, düşünsel bir kriterden ziyade uygulamaya dair bir kriterin ilk sırayı almış durumda olduğunu gösteriyor ve dijital öncelikli davranışların kalıcı olacağı görülüyor.

Dijital dönüşümü ana iş stratejisi olarak belirleyen sektörler çoğalıyor

Şirketler dijitalleşmenin bir zorunluluk olduğu konusunda belli bir bilince ulaştı.Araştırma geçen seneye göre dijital dönüşümü ana iş stratejisi olarak belirleyen şirketlerin %72’ye ulaştığını ortaya koyuyor. Bununla beraber dijitalleşmeyi sadece proje bazlı olarak değil ana iş strateji olarak gören sektörler ve şirketler çoğalıyor.

Araştırma sonucunda ağırlıklı olarak;
* Teknoloji, Medya ve Telekomünikasyon,
* Sağlık ve İlaç,
* Finansal Hizmetler
* Tüketici Ürünleri ve Perakende
sektörlerindeki şirketlerin dijital dönüşümü ana iş stratejisi olarak belirlediği görülüyor. Geçen seneden farklı olarak bu yıl “Taşımacılık ve Lojistik” sektörü temsilcileri dijital dönüşümü ana iş stratejisi olarak belirlediklerini ve aksiyon almaya başladıklarını söylüyor. Bununla birlikte, “İnşaat ve Altyapı” ile “Enerji” sektör temsilcileri henüz bir dijital dönüşüm stratejileri olmadığını belirtiyor.

Pandemi, dijital dönüşüm yatırım ve uygulamalarını hızlandırdı

Bu yıl araştırma katılımcılarının %90’ı şirketlerinde dijital dönüşüm sürecini başlattıklarını söylerken, kalan %10 ise planlama aşamasında olduklarını belirtiyor. Süreci başlatanların oranı geçen sene %80 seviyesinde iken bu yıl artışın hızlanmış olması dikkat çekiyor.

Dijital dönüşümü ana iş stratejisi olarak belirleyen şirketlerin dijital dönüşüm stratejilerinin nasıl etkilendiği iş dünyasında merak edilen önemli konulardan biri olmaya devam ediyor. Bu noktada araştırmaya katılan şirketlerin %95’i pandeminin, dijital dönüşüm stratejilerini etkilemediğini aksine yatırım ve uygulamaları hızlandırdığını aktarıyor. 

Şirketler dijital dönüşümden ne bekliyor? 

Dijital Düşünme Araştırması’na katılan yöneticilerin dijitalleşmeden temel beklentilerinde ilk 3 sırayı %78,3 ile ‘iş süreçlerinin kısalması’, %76,1 ile ‘veri odaklı hale gelinmesi’, %73,9 ile ‘müşteri beklentilerinin daha iyi karşılanması’ alıyor. Dijitalleşme beklentileri arasında ‘büyümenin hızlanması’, ‘gelirlerin artırılması’ gibi kriterlerin %50 seviyeleri ve altında kalması dijitalleşmenin pandemi döneminde daha stratejik bir boyutta ele alındığını bir kez daha gözler önüne seriyor. Dijital dönüşüm sürecini başlatan şirketlere beklentilerinin karşılanıp karşılanmadığı sorulduğunda ise kriterlerdeki değişim dikkat çekiyor.%76,1 olan ‘veri odaklı hale gelinmesi’ beklentisinin %44 gerçekleşme oranı ile geri planda kaldığı dikkat çekiyor. Değişen pazar koşulları, rekabet ve kısıtlamalar neticesinde şirketlerin hayatta kalma stratejilerinin veriye odaklanma konusunun önüne geçmiş olabileceğini gösteriyor.