Markalar Kalabalığa Değil Etkileşime Odaklanmalı

Sosyal medyada özellikle de Instagram’da her gün binlercesi düzenlenen ‘Takip edin, arkadaşınızı etiketleyin ve yorum yapın’ komutuyla yapılan hediye çekilişleri, markaya takipçi kazandırmak yerine, marka algısına zarar veriyor.

Oyun konsolu, son model cep telefonu, 160 inç LED TV, 5 yıldızlı Bodrum ve Uludağ tatili, ithal çikolata sepeti, makyaj seti, tepsi baklava, kadayıf, pastırma, sucuk, mantı, oto cam suyu, çekme halatı, yatak örtüsü, saç boyası, dezenfektan ve daha binlercesi. Sosyal medya hesaplarında markaların ve influencer’ların yaptıkları çekilişler birbirini izliyor. Her geçen gün de ödül olarak konulan ürünlerin sayısı ve çeşitliliği de artıyor. ‘Sayfamızı takip edin, iki arkadaşınızı etiketleyin ve bir yorum yazın’ ifadeleriyle sosyal medyayı işgal eden ve kocaman bir kampanya mecrasına dönüştüren çekiliş furyası, birçok sorunu da beraberinde getiriyor.

Takipçi kazanmak adına gerçekleştirilen çekilişler, hiçbir yasal zemine dayanmıyor. Yani kaybedenlerin müracaat edebilecekleri herhangi bir yasal mercii bulunmuyor. Çekilişler de, objektif şekilde gerçekleşmiyor. Yapılan yorumları kimin değerlendirdiği ve hangi kriterleri göz önüne aldığı bilinmiyor. Yüz bini aşkın kişinin katıldığı bir çekilişte, sadece iki kişi kazanınca, kampanyanın ödül hayalini kuran 99 bin 998 sosyal medya kullanıcısının kaybetme öfkesi kabarıyor. Çekilişi yapan markanın sosyal medya hesabının altı, haksızlık yapıldığına dair mesajlarla dolup taşıyor.

Kampanyaya duyulan kızgınlık bir süre sonra markaya ve onun ürünlerine dönerek, haklı haksız pek çok olumsuz yorum yapılıyor; markadan ürün edinmek isteyen tüketicilerin de algısı olumsuz yönde etkileniyor. Buna karşın, markalar rakipleriyle yarış halinde, her gün birbiri ardına kampanyalar düzenleyerek, sosyal medyadaki takipçi sayısını artırmanın yani sosyal medyada güçlü olmanın peşine düşüyor.

Peki, uygulanan bu yöntem ne derece doğru?

Kontrolsüz çekilişler sorun yaratıyor

Takipçi kazanmak ve görünürlüğü artırmak için yapılan çekilişlerin profesyonel ekiplerce tasarlanarak uygulanmadığı zaman marka için yarardan çok zarar getiriyor. Bu çekilişlerin kontrolsüz şekilde yapılması, takipçi sayısını artırmıyor. Yanlış planlanan ve hedef kitleyi içermeyen bu tür çekilişlerin sonunda, o çekiliş için gelen takipçilerin en az yüzde 50’si hemen ayrılıyor. 

Kazanamayan takipçinin öfkesi zarar veriyor

Instagram başta olmak üzere, Facebook ve Twitter’da yoğun olarak süren takipçi kazanmaya dönük çekiliş kampanyalarının hedef kitle ve etkileşim odaklı yapılması gerekiyor.Bu takipçi sayısından daha önemli bir konu. Sonuçta bugün para ile de takipçi satın almak mümkün. Başka şekillerde de takipçi sayısı artırılabilir. Ama unutulmamalı ki, bu tür ödül sistemiyle gelen takipçiler, yanlış uygulanmış bir çekilişin ardından hemen takibi bırakacaktır. Hatta bununla da kalmayıp, marka algısını kötülemek için olumsuz yorumlar da yapacaktır.

Bu, markanın sosyal medyada güçlü olmak isterken gerçek müşterilerini olumsuz ve doğru olmayan yorumlar nedeniyle kaybetmesini de beraberinde getiriyor.